יש לך ספקות, אתה מהסס...
כאן תמצא את התשובה לכל השאלות שלך.
גם אם לא נתייחס להיסטוריה העתיקה החל מאברהם אבינו ע”ה אלא להיסטוריה בת דורנו, ידוע כי הגרי”מ שכטר מברסלב הנחשב למוהל נחשק רבות בשנים, החל לעסוק בכך רק בגיל 60 כך גם הרה”ג ר”מ ברנסדורפר זצ”ל.
וידוע שאצל הרב יחזקאל קיין שיחי’ למדו גם מבוגרים שזכו כבר למול גם כמה וכמה נכדים (השמות שמורים במערכת), ואגב הניסיון מוכיח כי למבוגרים פוטנציאל טוב יותר להתקדם ולקבל בריתות מהמשפחה והקהילה, כי עקב גילם סומכים עליהם יותר המכרים והמשפחה. ואף ישוב הדעת וניסיון החיים עשוי להועיל להתקדם מהר יותר מהצעירים.
עד לפני עשר שנים זה היה המצב לצערנו, כי הקושי הטכני והמעשי, כך גם העלות הכספית הגבוהה, מנעה מרבים את האפשרות ללמוד. גם לא נמצאו מוהלים רבים שהיו מוכנים ומסוגלים לשתף אחרים בסודות המקצוע שלהם, ובד”כ שמרו זאת לבניהם בלבד. אך כידוע מאז שהתחיל הרב קיין לעסוק בלימוד אומנות זו, נפתחה הדלת בפני כל אחד ללמוד ולהצליח. וכמדומני שגם הרב קיין עצמו אינו בן או נכד של מוהל.
אכן בעבר בכדי ללמוד מילה, נזקק החפץ בכך להסתובב חודשים ויותר עם מוהל מבוקש מברית לברית שעות רבות ביום, בשביל להתקדם במקצוע המילה. אך כידוע אחד השינויים שחולל הרב קיין בתחום היא בכך, שהתאים את מסגרת הלימוד לאברכי כולל ולעוסקים במשך היום, כך שהלימוד אינו גוזל אלא זמן מועט בשבוע ובשעות הערב, ורק בשלב הסיום כשמוכנים לכך, מתלווה אליו התלמיד ומשלים את החלך המעשי בזמנים הנוחים לו.
מטבע האדם להמשך רק לדברים שהוא מכיר, דבר שהוא זר ונראה רחוק אינו נמשך לכך. כשמדובר על מצווה נעלה כמו מילה שכל אחד נדרש לקימה בד”כ מספר פעמים בחייו, מההיגיון שיש להכירה מקרוב, והניסיון מוכיח כי רבים רבים הציצו ונפגעו (בל’ סג”נ), מהרגע שהחלו ללמוד ולהכיר את המצווה דרך שיעורי הרב קיין באופן מעשי – גילו שלא בשמים היא, ונמשכו אליה וגם התקדמו והצליחו, וחלקם משמשים כמוהלים פעילים ממש.
חז”ל אומרים לנו כי ת”ח זקוק לדעת כתב שחיטה ומילה, ולאו דווקא במקום שאין אנשים, אלא זו חובתו להכיר מעשי המצווה שמא תזדמן לידיו לעשותה, וידוע על רבים שהזדמנו למקומות שונים או זמנים שונים שנזקקו להם ביותר בתור מוהלים, (ואינני מדבר דווקא בזמני שואה או מצבי קיצון) רבים גם קהילות או ערים שפתאום מסיבות שונות נשארו ללא מוהל פעיל, ובזכות תלמידי הרב קיין שכבר למדו את המקצוע, התמלא המקום החסר באחד המוהלים.
ישנם גדולי ישראל רבים שאין דעתם נוחה מאבי הבן המבצע ברית לבנו בלא שילמד המקצוע כדבעי, על אף החשיבות שב”מצווה בו מבשלוחו” כי בגלל חוסר הניסיון, עלול הדבר לגרום לצער מיותר לתינוק ולעוד מכשולים, אך כשלומדים כמו שצריך ומשקיעים בלימוד ובניסיון כפי שנדרשים תלמידי הרב קיין, אפשר לעשות הברית באופן ראוי ובטיחותי, על אף שבתחילה בוודאי מדובר עם ליווי מקצועי של עומד על גביו. ויעידו על כך המלווים, שלא פעם ממש מתפעלים ממיומנות של מוהלים מתחילים שלמדו אצל הרב קיין.
יש לדעת כי לימוד מילה הוא הלימוד המעשי בעיקר, ומי שמתמקד בהלכות בלבד או בעניינים אחרים ומתעלם מהחלק המעשי, אף מי שרואה הרבה בריתות בפועל, לא תמיד מבין לעומק מה שרואה. תלמידים רבים שלמדו אצל הרב קיין גם כאלו שהסתובבו שנים עם מוהלים, מעידים שאחרי הלימוד אצלו כל ראייתם והבנתם השתנתה, ודרכו הצליחו לפרוץ דרך ולהגיע גם למול בפועל בהצלחה.
חשוב לחדד, כי לימוד מילה הוא לא לימוד מקצוע לפרנסה או תעסוקה, הוא חלק בלתי נפרד מלימוד התורה, וכפי שהאמורא רב לא הסתפק בלימוד תאורתי של מומי בכור, אלא הלך ללמוד את החלק המעשי והשקיע בכך זמן רב, כי לימוד תורתנו היא על מנת להבין ולעשות, ובפרט כשמדובר בלימוד אצל הרב קיין באווירה תורנית וברוח קדושה, ורבים מהמשתתפים הם ת”ח מופלגים, לימוד כזה מתאים במיוחד לבני תורה הראויים לזכות ולקיים מצווה זו פשוטה כמשמעה.
מי שרואה בלימוד מילה לימוד מקצוע לפרנסה אולי אכן עדיף שלא ילמד. זה לא אומר שאין מוהלים שמתפרנסים מכך, בוודאי שכן, אך הגישה צריכה להיות שונה, ההשתוקקות להכיר את מצוות המילה הלכה ולמעשה ואף לזכות לקיים מצווה גדולה זו אשר לעיתים מתן שכרה (הגשמי) בצידה, זו המטרה הנעלה, אך זה לוקח לעיתים זמן רב עד שזוכים למתן שכרה.
אכן סופר סת”ם נזקק לשבת שעות רבות ולכתוב כתב מאושר, לא כל אחד מסוגל לכך. אך בברית מילה היות ומדובר בריכוז לכמה דקות בלבד, יש אפשרות לאמן את הידיים לכך, וברור שזה תפקיד הלימוד, ויש שזקוקים לאימון רב יותר מאחרים, אך הנסיון מוכיח שעם הרבה התמדה ועם ליווי של הרב קיין אפשר להגיע לכך ויעידו ע”כ רבים.
רבים מהמשתתפים בשיעורי הרב קיין מעידים, כי בתחילת לימודם היה קשה להם מאוד והיו רגישים ל”צערא דינוקא” באופן משתק ממש (ויש אף שהעידו שהיו ממש מתעלפים מדם) אך אופן הלימוד ההדרגתי והיסודי השזור בשיעורי הרב קיין, מרגיל ומחזק אף לבבות חלשים בטבעם ומחשלם ומרגילם לאט לאט עד שאינם עוד בגדר של “הירא ורך הלבב”, ובסופו של דבר מצליחים למול בפועל באומץ וברוגע ללא כל קושי.
היה אפשר להביא דוגמא מעולמינו הגדול, על ההבדל בין רכישה של ציוד איכותי לציוד שאינו איכותי, כך שיקר או זול נמדד קודם כל לפי המוצר שאתה רוכש, ואין ספק שהמשווה במחיר 2 דירות וקונה את הזולה רק בגלל שהיא זולה, אף שהיא קטנה ובנויה באיכות ירודה, לעומת היקרה המרווחת ובנויה במקום ובאיכות יוקרתית הינו שוטה, ולענינינו: כשמדובר בקורס איכותי כזה לעומת לימוד שפירותיו זעומים, ההשוואה אינה במקומה, ויעידו כל תלמידי הרב קיין שלימוד זה היה שווה כל שקל. אך לבד מזאת, לפי חשבוני הפשוט יצא לי כי דווקא הקורס של הרב קיין הוא הזול מבין כולם, כי כשנחלק את הזמן שמשקיע הרב קיין על כל תלמיד, נמצא כי לפי השעות הרבות המחיר לשעה הוא הנמוך ביותר מכולם.
אין ספק כי רבים למדו בשיטה זו וגם הרב קיין עצמו כך למד, אך השיטה שבה מלמד הרב קיין הוכיחה את עצמה בעשור האחרון, כי זוהי הדרך המהירה ביותר והקצרה להגיע לתוצאות מעשיות מיוחדות ואיכותיות ולהתקדם למול בפועל ברמה גבוהה ומקצועית.