מילה "על המילה"

רב שיח מיוחד עם כמה מטובי המוהלים בוגרי המכון, המספרים לנו על הדרך להצלחה הגדולה בעבודת הקודש.
תמונה רב שיח מוהלים

פורולוג:

רגע לפני שניגש אל ה"רב שיח" עם מוהלים חשובים, בוגרי מכון 'ברית מילה כהלכתה' – הרשו לי לשתף אתכם עם הרגשתי האישית..
חשתי עונג מיוחד לשבת סביב שולחן אחד עם כחצי מנין אברכים תלמידי חכמים ויראים – חלקם נושאים במשרות תורניות חשובות – המקדישים הרבה מאוד מזמנם לעבודת הקודש של הכנסת ילדי ישראל בבריתו של אברהם אבינו.
היה קשה לפתוח בראיון – משום שכאשר מוהלים פעילים נפגשים, בפרט כשמדובר בתלמידי חכמים מופלגים, באופן ספונטני מתעוררים דיונים ערים וסוערים סביב הלכות מילה. נידונו שם דעות שונות של הפוסקים האחרונים, סיפורים, אמירות מעניינות ממקורות שונים שכל אחד בירר שמע ונפגש בהם תוך כדי עבודתו. בהמשך התפתח ויכוח בדבר המקור למנהגים שונים הנהוגים בעת הברית. הרגשתי שאם לא אפסיק אותם בכדי להתחיל בראיון 'עלול' גם אני להיסחף ולהפוך למוהל.
האווירה הייתה מיוחדת. הרגשתי באופן מוחשי את ה"עושים בשמחה" שנאמר על מצות מילה. היה קשה לי להבין את כל מה שנאמר שם, הם דיברו מהר בשפה של מומחים, אבל נסחפתי להתלהבות של העשייה הקדושה בה הם עסוקים, הייתה זו חוויה מיוחדת ונפלאה שהותירה עלי רושם כביר…

הכרות:

המבוגר שבחבורה הזאת הינו, הרב בנימין כהן שליט"א, מוהל מוכר ופעיל מאוד בחסידות ברסלב. ר' בנימין נחשב אברך משכמו ומעלה, עובד ה' גדול, פניו מאירות בחן מיוחד, ושמו הולך לפניו כמוהל מומחה ומצליח.
לצידו ישב הרב אברהם ישראל פרץ שליט"א, בנו של המוהל הגאון הצדיק המקובל מזכה הרבים המפורסם רבי נסים פרץ זיע"א, שהיה ראש ישיבת "בית א-ל" בבני ברק, והוא עצמו משמש כרב הקהילה. וכמו אביו וסביו שהיה המוהל המפורסם רבי רפאל אבוהב, עוסק גם הוא בהצלחה מרובה בהכנסת ילדי ישראל בבריתו של אברהם אבינו.
השלישי בחבורה הוא הרב מרדכי גוטפריד שליט"א, אברך נמרץ ומוכשר, משמש כראש כולל "תפארת אהל משה" מיסודו של הרב משה זאב כ"ץ זצ"ל שהיה רבה של בית שמש, וממשיך גם הוא באומנות ובמומחיות מיוחדת, באחד מפעולותיו הברוכים של הרב כ"ץ ששימש כמוהל שנים רבות ומל אלפים מילדי ישראל. גם זכה ר' מרדכי, שהאדמו"ר מבויאן שליט"א, שראה אותו מל ילדים רבים, ממליץ עליו בחום ובהתלהבות.
אברך ת"ח נוסף שזכיתי להכיר שם, הוא הרב אלחנן בקרמן שליט"א, אברך מוכשר ביותר, פה מפיק מרגליות, שקוע ראשו ורובו בלימוד ובמסירת שיעורי תורה רבים ומגוונים המפורסמים בבהירותם ומתיקותם, ועם כל זה מוצא זמן גם למצוה הגדולה ביותר – מצות המילה, אשר הצליח בה מאוד והתמחה באומנות זו כאחד הגדולים.
ואחרון חביב, מוהל שנכנס לשוק רק בשנים האחרונות, אך מהר מאוד הפך למבוקש ביותר, ובעיקר בבני ברק, עד שכהיום הוא כבר מל מאות ילדי ישראל בשנה, ה"ה האברך היקר, ת"ח ואיש האשכולות ראש חבורת הלכה בכולל 'יששכר באהליך' בני ברק, ומו"ץ בבית ההוראה דהגרמ"ש קליין, הרב זאב פוקס שליט"א.
מידי דברנו בהרב פוקס, לאחרונה התפרסמה כתבה בעיתון על ילד שדימם אחרי ברית ולמקום הגיעו כוחות הצלה גדולים שלא הצליחו לעצור את הדימום, והרב זאב פוקס שסיים ברית באולם סמוך הגיע ברגע האחרון ובידיו האמונות זכה להציל את חיי התינוק.
עם כל אלו היה לי הכבוד לשבת סביב שולחן אחד, ואחרי ששעו לתחנוני ועצרו את הדיונים הסוערים, הואילו לספר לי מעט כל אחד בתורו, כיצד מצא עצמו נכנס לעסוק בתחום זה, וכיצד מצא את דרכו ללימוד מקצוע קודש זה, במכון בו מלמד הרב יחזקאל קיין.

הרב בנימין כהן:

חמי הרה"ח ר' יהודה לייב פראנק זצ"ל מזקני ירושלים ומחשובי חסידי ברסלב, היה איש האשכולות. לבד מזה שהיה ת"ח ומתמיד עצום מאוד, וחוץ ממה שהיה עובד ה' מופלג שמעולם לא חס על כוחו ומרצו עבור כל דבר שבקדושה שבא לידו, זכה לעסוק גם בקירוב רחוקים, שידך מאות בעלי תשובה ואנשים מרקע חלש, כשהוא גם מעמיד לרשותם את כל ההלבשה מהגמ"ח המפורסם של ביגוד יד שניה אותו מנהלת עד היום חמותי שתחי'.בין שאר פעולותיו הכבירות הוא עסק גם במילה, וזכה למול אלפים רבים מילדי ישראל.
חמי זצ"ל היה בדעה, שכל אב שמסוגל לזה, עליו להשתדל למול את בניו בעצמו, לכן כבר בלידת בני הראשון הוא המריץ ועודד אותי לקחת לכל הפחות חלק במילת בני.
כך, מבלי להיות מוהל, מצאתי את עצמי מל את כל בניי, כשאצל כל אחד מהם אני מתקדם בעוד כמה פרטים שבפעם הקודמת לא עשיתי לבד, וכך בכל פעם עשיתי עוד משהו ועוד משהו.
אמנם, אחרי הכל עדיין לא ראיתי את עצמי כמוהל, ובכל הפעמים ליווה אותי חמי זצ"ל שהיה עומד על גבי ומסייע בידי לעשות את המצוה כשורה.
כשהתבגר חמי זצ"ל כהו עיניו, הראיה היתה קשה עליו מאוד, ובני המשפחה בחרו בי כאחד שנמצא מעט בעניינים, שאלווהו בבריתות לשמור את דרכיו ולהיות לו לעיניים.
מכיוון שכך, כשראיתי באותו זמן מודעה על "קבוצת אברכים המתארגנת ללמוד מילה אצל מוהל ותיק ומוסמך", מצאתי בכך הזדמנות נאותה להבין יותר במילה, כדי שאכן אוכל להיות לעזר וסעד לחמי.
הרב קיין שליט"א, אותו הכרתי בסדרת השיעורים על מילה, שהפכה אח"כ ל"מחזור הראשון" של "מכון ברית מילה כהלכתה", נתן לי הרבה יותר ממה שציפיתי. אם לפני זה, עם הידע שהיה לי חשבתי שאוכל להיות רק 'שוליה' למוהל אחר, מצאתי את עצמי בסיום הלימודים מל בעצמי מהחל ועד כלה.
בתחילה היו אלו רק הנכדים שיחיו, ואחרי שנתיים כשחמי ע"ה נפטר, הפכתי בס"ד למוהל שידיו מלאות עבודה ברוך ה', כשרבים מאלו שחמי מל אצלם ראו בי כממשיך דרכו בעבודת הקודש של המילה.
לפני השיעורים של הרב קיין ידעתי כל מה שמוהל צריך לדעת, אבל לא היה לי את האומנות בידיים.
אחרי שלמדתי אצל הרב קיין, גם קיבלתי כתובת איליה יכולתי לפנות במשך כל השנים, היה את מי לשאול ולהתייעץ על כל צעד ושעל, וזה דבר שבלעדיו אי אפשר להצליח.

הרב אברהם ישראל פרץ:

אני לא המוהל היחיד במשפחתי, אני כבר דור שלישי במקצוע קודש זה.
סבי אב אימי היה המוהל הנודע הרב רפאל אבוהב זצ"ל, עמו התרחש הסיפור המפורסם על הברית של הילד החילוני בחולון, אותו מל סבי במעמד קירות הבית בלבד, מחמת שהוריו שזלזלו במצווה השאירוהו לבד עם התינוק עד שהמטפלת תחזור. סבי בכה בעת הברית יחד עם התינוק והתפלל על נשמתו שמקבלת חינוך כה קר ומנוכר ליהדות, ולבסוף כשהילד הגיע לגיל מצוות, נמשך מעצמו לחזור לשורשיו, והצליח להגיע אל סבי, אשר כוון אותו למוסדות תורניים וזכה לראותו גדל בתורה.
כשהגעתי לקורס של הרב קיין, זה היה אחרי שנים רבות שליוויתי את מו"ר אבי ז"ל בעת שהיה מל ילדי ישראל, ואף מלתי כמה ילדים בעצמי אחרי שגם קיבלתי הדרכה מפורטת לכך ממוהל חשוב בבני ברק שעזר לי בזה.
בכל זאת, להצלחה בפועל זכיתי רק אחרי השיעורים המיוחדים של הרב קיין, שדרך הלימוד המיוחדת שלו פתחה בפני מחדש את עולמה של אומנות המילה, נתנה לי את הכלים לדעת כל מה שמוהל מומחה יודע, ובעיקר להרגיש שיש לי את האומנות בידיים, ע"י הכלים והדרכים המיוחדים שיש לו לזה, עד שזכיתי להגיע עד הלום.
נהניתי מאוד מהגישה ההלכתית של הרב קיין, החומר היה מוגש באופן מאוד ענייני, מאוד מתומצת, התפעלתי מכושר ההסברה המעולה שלו, ומתשובותיו הברורות והבהירות על כל שאלה.
החלק הרפואי אותו מלמד הרב בשיעוריו, ערוך בסדר נפלא ובטוב טעם, היה חדש לי. זהו חלק נחוץ מאוד כדי להתמצא בנושא קביעת מועד הברית כאשר יש איזו שאלה רפואית. הקורס פתח בפניי עולם חדש. אין אפשרות לקבל ב'שימוש' את כל המידע הזה.
נפעמתי מהגישה, מההסברים הברורים, ומהרצון העז של הרב קיין שכל אחד יצא עם ידע מלא, מתוך סבלנות עצומה לכל אחד, שגם אם מישהו חלש הבנה, הוא יבין הכי טוב שאפשר.
בקיצור, הרב יחזקאל נתן לי את הכלים לדעת כל מה שמוהל מומחה יודע, בזכותו גם כשהייתי צריך להתמודד מול רופאים בבריתות מיוחדות יכולתי לעשות זאת.

הרב מרדכי גוטפריד:

זה היה לפני הברית של אחד מבניי, נכנסתי לאדמו"ר מבויאן שליט"א להזמין אותו להיות סנדק, האדמו"ר שאל אותי אם אני הולך להיות המוהל, אמרתי לו שלא חשבתי על כך, אז הוא אמר לי "אבל רבי משה זאב הרי היה מוהל".
הבנתי מדבריו, שהיות ואני עומד בראשות הכולל והקהילה מיסודו של הרב משה זאב כ"ץ זצ"ל שהיה רבה של בית שמש, עלי גם לעסוק במצוות מילה שתפסה חלק חשוב ונכבד בחייו של ר' משה זאב, שדרך אגב היה גם המוהל של האדמו"ר מבויאן שליט"א.
את הברית ההיא עוד לא זכיתי לעשות, אך אמרתי למוהל כי בפעם הבאה בעז"ה, אני מתכונן לעשות את הברית לבד, כפי שהורה לי האדמו"ר.
בתחילה כלל לא חשבתי שקורסים ושיעורים יכולים לתת מענה ללימוד מקצוע כל כך מורכב הדורש אחריות כה גדולה. חיפשתי איפה מוהל מפורסם ומקצועי שילמד אותי באופן פרטי, אך המחירים היו בשמים.
היה לי קשה להתפשר על משהו אחר, כיוון שבמקצוע השחיטה הצלחתי מאוד דווקא ב'לימוד פרטי' אצל הטובים ביותר בתחום, ועל פי מה שהכרתי משם היה נראה לי שמקורסים וכדומה לא יוצא כלום.
אבל בדיוק באותו זמן, נודע לי מחבר קרוב, שהרב קיין התחיל מחזור נוסף בקורס ללימוד אומנות המילה, אמרתי לו שאני צריך מישהו גדול ומקצועי שישקיע בי באופן פרטי, אחרת לא יהיה לי את הבטחון הדרוש כדי לגשת למלאכה כל כך רגישה, לא נראה לי ששיעורים וכדומה יכולים לעזור לי בזה, אך הוא התעקש ואמר לי: תנסה, מה תפסיד?.
כשהגעתי לשיעורים הראשונים, ראיתי מהר מאוד שהקורס הזה נותן מענה 'ממש כמו לימוד פרטי'. החומר העשיר והמיוחד של הרב קיין, יחד עם שיטת הלימוד המיוחדת שלו, לא מותירים פרט אחד שלא מקבלים עליו את מלא המידע וההבנה.
אבל יותר מזה, כל תלמיד מרגיש שהוא תלמיד יחיד ולא אחד מתוך רבים, הרב קיין מעניק יחס אישי מיוחד ומתאמץ לקדם כל תלמיד ותלמיד להביאו להצלחה מקסימלית, בעיני זהו משהו נפלא.
היום, כשאני מסתכל לאחור, אני מבין ששום לימוד פרטי לא היה נותן לי מה שקבלתי אצל הרב קיין.

הרב אלחנן בקרמן:

כשישבתי בכולל ולמדנו הלכות מילה, אז הרב שלי שהוא מוהל ניסה להסביר מה זה ברית, התמונה שהצטיירה מדבריו, נראתה בדמיוני משהו מוזר ביותר שכלל אינו מסתדר עם המציאות. כל ההגדרות שנאמרו אז, גרמו לי לצאת יותר מבולבל מלפני כן.
כששמעתי על השיעורים על מילה, לא עלה בדעתי וברצוני כלל להיות מוהל, רציתי פשוט להבין את המצווה הזאת שאנו זוכים לקיים אצל בנינו, שהיא מצוה כל כך חשובה וגדולה, חפצתי לרכוש הבנה בססית ביותר ולהבין מה הם הפעולות שהמוהל מבצע כדי להוציא מתחת ידיו ברית כהלכה.
בהגיעי לשיעור הראשון, פגשתי לפני השיעור תלמיד שסיים את המחזור הקודם ועסק במילה, קראתי לו לצד והסברתי לו שאני רוצה פעם אחת ולתמיד להבין את הענין כדבעי. הוא אמר לי מיד: "כאן המקום שלך!".
שאלתי אותו: "תגיד לי איך יכול להיות דבר כזה, שאתה עובר קורס ואחר כך אתה עושה ברית? האם יש בכלל מציאות כזאת?", הוא השיב לי: "כן! עובדה, עברתי את הקורס וכבר עשיתי ב"ה כמה וכמה בריתות".
דבריו היו נראים לי מופרכים מעיקרא, אבל בסוף, בלי תכנון מוקדם נהייתי גם אני מוהל ב"ה.
זה נכון שיש עוד אפשרויות ללמוד מילה, אבל מי שרוצה לקצר הליכים, כאן המקום שלו.
אחד הצדדים החזקים של הרב קיין, זה הוראה נכונה. הוא מגיש לתלמידים בכפית של זהב, ישר לתוך הפה, פתרונות לכל סוגי ההתמודדויות בהם הם עלולים להתקל במשך הזמן.
במקום לעבוד קשה ולהסתבך, כשלומדים במקום הנכון מגיעים בס"ד ישר להצלחה.

הרב זאב פוקס:

לא בן מוהל אני ולא נכד של מוהל. במסגרת לימודיי בכולל נמשכתי תמיד לדברים פרקטיים מעשיים, ומכח זה התעניינתי גם במלאכת המילה.
בכולל פגשתי שני חברים שלמדו מילה אצל הרב קיין, והם אמרו לי: "אם ללמוד מילה זה רק אצל הרב קיין!"
לא היה לי שום רקע בנושא, וכמו רוב האברכים, לא ידעתי בין ימיני לשמאלי, את ההלכות למדתי מעט, אך בחלק המציאותי והפקרטי לא היה לי כל ידע, גם לא הבסיסי ביותר.
בשיעורים הנפלאים קבלתי בהדרגה את כל המידע הדרוש, בהמשך גם את האומנות בידיים, עד שהגעתי ב"ה לבריתות בפועל, ובעצמי לא האמנתי שאצליח בזה כל כך.
עלי להדגיש ולציין כי מלבד התמורה המלאה שמקבלים בקורס, לימוד מקצועי שמביא לידי מעשה. הכי חשוב, זה השמירה על הגישה ההלכתית המקורית, דבר שלדאבוני לא בכל מקום מקפידים על כך, ללמד עפ"י המסורה ועל פי אזהרותיהם של גדולי הפוסקים בכל הדורות, להשתמש אך ורק בכלים המותרים ובדרכים הנכונים, עפ"י כללי ההלכה והמנהג המקובלים בכלל ישראל מדור דור.

לסיום:

בתום השיחה המרתקת הרהרתי לעצמי, כמה מעניין לראות את הניגודיות בין אלו שהגיעו מרקע של מוהלים במשפחה וכדומה, שכבר היה להם ידע נרחב בתחום, לבין אלו שלא היה להם שום רקע קודם.
אלו גם אלו מצאו כאן את המקום ללמוד ולהתקדם בתחום מיוחד זה, ולקבל את הכלים כיצד להתגבר על כל הקשיים העומדים בדרך, עד להצלחה הגדולה להפוך בסיעתא דשמיא למוהלים מבוקשים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יותר
מאמרים